جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز علمی پژوهشی  دین و تمدن

حوزه/ رسالت حوزه علمیه مقابله با جنگ نرم دشمن است و آغاز سال تحصیلی باید گامی برای بستن کمربندها در این مسیر باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام صفدری در مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز علمی پژوهشی دین و تمدن گفت: باورم این است که حوزه‌های علمیه نقش بسیار مهم و حساسی را در بیش از نیم قرن گذشته ایفا کرده است و باید قدردان این حرکت تبلور پیدا کرده در این مقطع زمانی بود.

حجت الاسلام صفدری با اشاره به تحولات مهم رخ داده در طول این سال‌ها گفت: خلال این تحولات، اقدامات زیادی به‌طور عام علیه مسلمانان و به‌طور خاص علیه شیعه انجام شده است که تمام آن به خاطر رصدی است که دشمن از فعالیت‌های شیعه دارد و سرعت بالای این فعالیت‌ها نسبت به سرعت تحولات دنیا باعث شده است که جهان را به حرکت در مقابل آن وادار کند.

وی افزود: امروز در دنیا چند تحول بزرگ در کنار هم درحال رخ دادن است که خلال مباحث مطرح شده در حوزه‌ی فقه سیاست خارجی به برخی از آنها اشاره شده است. اما مهمترین این تحولات اصل انتقال قدرت از غرب به شرق است که غرب تصور نمی‌کرد با این سرعت صورت بگیرد و شرق آمادگی لازم برای پذیرش این انتقال قدرت را داشته باشد.

حجت الاسلام صفدری گفت: در خلال درگیری میان قدرت‌های نوظهور و غرب، جریان اسلامی یا همان محور مقاومت ظهور کرده و سهم خود را استیفا می‌کند. این درحالی است که قدرت کشورهای غربی درحال ریزش است و جنگ اوکراین یک حادثه بزرگ در این راستا قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تحول مهم دیگر جنگ غزه است، افزود: تقریبا صد سال از آغاز حرکت صهیونیستی برای تصاحب فلسطین می‌گذرد و حرکتی که سال گذشته در غزه اتفاق افتاد، یک گام اساسی در سد راه این حرکت صهیونیستی بود.

وی گفت: حادثه بزرگ بعدی مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است که در انتهای آن، دعوا بر سر این است که آیا ایران نسبت به این موضوع حق دارد یا صلاحیت. در بحث حقوق ملت‌ها آنها حرفی ندارند و حق ملت ایران در استفاده از فناوری صلح آمیز هسته‌ای را پذیرفته‌اند. اما در بحث صلاحیت می‌گویند، جمهوری اسلامی ایران صلاحیت استفاده از فناوری هسته‌ای را ندارد چون با ما همراه نیست و منافع ما را تهدید می‌کند. البته ما ارزش‌های انسانی را هیچگاه تهدید نکرده‌ایم و حقوق بشر برای آنها ابزاری برای سرکوب مخالفان است.

حجت الاسلام صفدری در بخش دوم سخنان خود با اشاره به قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران گفت: اما جمهوری اسلامی ایران در این سه مسئله به‌گونه‌ای رفتار کرده است که هرچند نه به عنوان بازیگر نقش اول اما به عنوان بازیگر حساسی که موازنه را تغییر داده، شمرده می‌شود.

وی افزود: نکته دوم این است که جمهوری اسلامی تحت عنوان یک حکومت شیعه و با استفاده از فقه امامیه قدم‌هایی را در اداره‌ی کشور و نقش آفرینی در جهان برداشته و الگویی را ارائه کرده که در سیاست خارجی براساس اصل «لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ» شناخته می‌شود این الگو برای بقا تلاش می‌کند و طرف مقابلش برای نابودی آن تلاش می‌کند. اما در این میان وظیفه مراکز علمی چیست؟

استاد حوزه علمیه گفت: رهبر معظم انقلاب در سال ۹۷ بیانیه گام دوم را منتشر کردند که با وجود کارهای پژوهشی که روی آن انجام شده، اما کافی نیست و باید بیش از این روی آن کار شود تا پشت پرده‌ی فکری که این بیانیه را خلق کرده روشن شود. ایشان در این بیانیه جامعه‌سازی و تمدن‌سازی را مبتنی بر چند اصل تغییرناپذیر، فناناپذیر و ماندگار می‌دادند و آنها را برجسته می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در این وضعیت حوزه‌های علمیه چه رسالتی دارند و چه موضوعاتی می‌تواند محل کار پژوهشی باشد، گفت: در شرایط کنونی ارکان اصلی شکل دهنده‌ی جامعه عبارت است از: اول، تقسیم وظایف هرکسی اعم از افراد و جامعه؛ دوم، وجود نظامی که از منافع عمومی حمایت و دفاع کند؛ و سوم، وجود قانون برای به نظم درآوردن جامعه. از سوی دیگر حضرت امام در کتاب البیع می‌فرماید، اگر هیچ حکمی در اسلام نباشد جز «طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة» همین بر ما واجب می‌کند که دنبال تشکیل حکومت باشیم، زیرا مقدمه‌ی لازم برای اجرای این حکم هم تشکیل حکومت است.

وی افزود: اگر جامعه براساس همین سه رکن در نظر گرفته شود، حوزه علمیه در این زمینه‌ها نقش ذاتی دارد و این بایدها و نبایدهایی که قرن‌هاست علما از آن گفته‌اند، مبتنی بر همین امر بوده است. شاید حوزه علمیه در ساختارسازی نقش آن‌چنانی نداشته باشد، اما بدون وجود انسان‌هایی که برای این کار آماده شده باشند، اداره جامعه امکان‌پذیر نیست و این کار تربیت نیرو را حوزه‌های علمیه انجام داده‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در نهایت جامعه مبتنی بر قانون صاحب نظم می‌شود، فرهنگش ساخته می‌شود و افراد آن متوجه نقش و وظیفه خود می‌شوند و حفظ ساختارهای جامعه که مبتنی بر تربیت است، کار حوزه‌ها و مراکز دینی است.

وی افزود: تنقیح قوانین وظیفه مراکز پژوهشی و تربیت نسل وظیفه بخش تبلیغی حوزه است. رشد و فعالیت این مراکز اگر محقق شد، کار بزرگی است. بنابراین حوزه علمیه در این زمینه کار بزرگی را انجام داده است. چراکه در دوران معاصر هرجایی که باغستانی است که می‌شود به آن توجه کرد، محصول حوزه در آنجا مشاهده می‌شود. در کشورهای آفریقایی، در ایران، لبنان، یمن و... می‌بینید که حوزه در تربیت نسل تراز بالایی را ثبت کرده است، امثال شخصیت‌هایی چون امام خمینی و رهبر انقلاب را به وجود آورده، ایجاد قدرت‌های اقماری توسط جمهوری اسلامی و همچنین در تنقیح قوانین کار بزرگی کرده است. هرچند که در این حد کافی نیست و هنوز در حال طی طریق هستیم.

حجت الاسلام صفدری در بخش سوم سخنان خود گفت: در وضعیت متحول شده‌ی دنیا جمهوری اسلامی سعی کرده در تمام معادلات نقش خود را ایفا کند. به عنوان مثال ایران در صنایع نظامی توانسته بازدارندگی ایجاد کند و در نتیجه‌ی آن می‌بینید که در مسئله غزه تمام دنیا یک طرف هستند و جمهوری اسلامی و محور مقاومت یک طرف قرار گرفته اند. همچنین اینکه به‌جای حمله‌ی نظامی که پیش از آن ما را تهدید می‌کردند، اکنون با ادبیات تمنا از ما درخواست می‌کنند که به نظم جهان و قواعد آن پایبند باشیم، مؤید همین است که جمهوری اسلامی توانسته بازدارندگی را برای خود ایجاد کند.

وی افزود: در مسئله اوکراین دشمنان تلاش می‌کنند نقش ما را برجسته‌تر از آنچه هست نشان دهند و هدفشان این است که برای سال آینده خود را آماده کنند. زیرا که سال آینده سال به اصطلاح غروب هسته‌ای است و طبق قطعنامه سازمان ملل مهر ماه سال ۱۴۰۴ تمام تحریم‌های ایران برداشته می‌شود.

حجت الاسلام صفدری با ذکر این نکته که حوزه‌های علمیه برای حفظ دین در جامعه تلاش کنند افزود: دومین رسالت حوزه علمیه مقابله با جنگ نرم دشمن است که بحث‌های مفصل آن در مبحث مرابطه انجام شده است و روایات متعدد مربوط به آن بررسی شده است و آغاز سال تحصیلی باید گامی برای بستن کمربندها در این مسیر باشد.

وی در پایان گفت: توجه دشمن به نقاط حساس و روش‌ها متنوع برای تهدید جامعه و حرکت دادن آن به سمت الحاد فکری است. در مقابل حوزه علمیه بزرگترین مرکز آمال شیعه برای تربیت نسل و تنقیح اندیشه دینی است و کسانی که در این فضا تنفس و تلاش می‌کنند، شایسته تمجید هستند. زیرا تربیت نسل، مدیریت افکار عمومی، هدایت جامعه و ایجاد مانع برای مقابله با خطرها رسالت بزرگی است که هر کس در این راه قدم برداشت باید دست او را بوسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha